Okotober 15, 2025
När rädslan för fusk skymmer sikten mot framtiden
Author, Teachback

Specifications
How-to
Contact Us
Kontakta oss
Okotober 15, 2025
Author, Teachback

Kontakta oss
När rädslan för AI tar över och vad skolan riskerar att missa
Det går en våg av oro genom lärarrummen i Sverige. Det är en oro som är både begriplig och befogad. När en elev på några sekunder kan generera en uppsats som är språkligt felfri och faktaspäckad, ställs invanda metoder på ända. Rädslan för att AI ska bli en genväg bort från lärande, snarare än en väg till kunskap, är påtaglig. Diskussionen har därför, kanske inte helt oväntat, kommit att handla mycket om kontroll. Vi pratar om nedlåsta webbläsare, övervakning och förbud. Men risken är att vi i denna defensiva hållning missar en viktigare poäng. Medan vi debatterar hur vi ska stänga ute tekniken, har omvärlden redan klivit in i en ny era. Frågan är inte om eleverna kommer att använda AI, utan hur skolan ska förbereda dem för att göra det på ett klokt sätt.
Eleverna har redan checkat in i den nya verkligheten
Det finns ett glapp mellan skolans policy och elevernas vardag. Undersökningar visar att en betydande andel av landets unga redan använder AI i sitt skolarbete, ofta utan skolans vetskap eller vägledning. Samtidigt känner en majoritet av lärarkåren en osäkerhet inför utvecklingen. Denna diskrepans riskerar att skapa en klyfta. När skolan svarar med förbud flyttar användandet ut i skuggorna. Där, utanför pedagogernas insyn, blir AI mycket riktigt det fuskverktyg många befarar. Men om vi istället vågar tända lampan och bjuda in tekniken i klassrummet förändras spelplanen. Då har vi möjlighet att gå från en katt-och-råtta-lek till en konstruktiv dialog om etik, källkritik och hantverk.
“ I en värld där svaren är lättillgängliga blir förmågan att ställa rätt frågor och kritiskt värdera informationen den verkliga kompetensen. Det är här lärarens roll blir viktigare än någonsin, inte som övervakare utan som guide i ett komplext landskap.”
Om svaret är färdigt kanske frågan behöver ställas om
Fuskdebatten sätter fingret på en öm punkt som egentligen handlar om något djupare än teknik. Det handlar om vad vi värdesätter i skolan. Om en maskin kan producera en godkänd inlämningsuppgift utan mänsklig inblandning, kanske det är en signal om att vi behöver fundera på hur vi examinerar kunskap. Det är en möjlighet att omdefiniera uppdraget. Istället för att fokusera enbart på slutprodukten – texten, svaret, koden – kan vi börja intressera oss mer för processen. Hur kom eleven fram till detta? Vilka vägval gjordes? I en värld där svaren är lättillgängliga blir förmågan att ställa rätt frågor och kritiskt värdera informationen den verkliga kompetensen. Det är här lärarens roll blir viktigare än någonsin, inte som övervakare utan som guide i ett komplext landskap.
Det finns en väg mellan förbud och vilda västern
Ofta målas situationen upp som ett val mellan två ytterligheter: antingen totalt förbud eller en oreglerad användning av öppna verktyg som ChatGPT. Men det finns en tredje väg. Lösningen ligger sannolikt i att skapa en miljö där tekniken är pedagogiskt inramad. Det handlar om att använda plattformar som är designade för lärande, där läraren har insyn i processen och där AI fungerar som en sparrings-partner snarare än en spökskrivare. I en sådan miljö blir transparens nyckeln. Om vi kan se hur tankarna växer fram, minskar behovet av kontroll och utrymmet för lärande ökar. Det ger en trygghet för läraren att våga släppa sargen och låta eleverna utforska tekniken under ordnade former.
Att ge eleverna kartan till morgondagens landskap
Skolans uppdrag enligt styrdokumenten är tydligt. Vi ska förbereda eleverna för framtiden och ge dem digital kompetens. Att ignorera AI vore att göra dem en björntjänst. Morgondagens arbetsliv kommer att kräva "AI-literacy" – förmågan att samarbeta med, förstå och kritiskt granska intelligenta system. Genom att flytta fokus från fusk till förståelse kan vi avdramatisera tekniken. Vi kan lära eleverna att se AI som ett verktyg bland andra, kraftfullt men inte ofelbart. Det handlar om att bygga en motståndskraft och en kompetens som de bär med sig långt efter att de lämnat skolbänken. Det är kanske där, i skärningspunkten mellan mänskligt omdöme och maskinell kapacitet, som framtidens bildning tar form.
Okotober 15, 2025
Author, Teachback

Kontakta oss
Kontakta oss
När rädslan för AI tar över och vad skolan riskerar att missa
Det går en våg av oro genom lärarrummen i Sverige. Det är en oro som är både begriplig och befogad. När en elev på några sekunder kan generera en uppsats som är språkligt felfri och faktaspäckad, ställs invanda metoder på ända. Rädslan för att AI ska bli en genväg bort från lärande, snarare än en väg till kunskap, är påtaglig. Diskussionen har därför, kanske inte helt oväntat, kommit att handla mycket om kontroll. Vi pratar om nedlåsta webbläsare, övervakning och förbud. Men risken är att vi i denna defensiva hållning missar en viktigare poäng. Medan vi debatterar hur vi ska stänga ute tekniken, har omvärlden redan klivit in i en ny era. Frågan är inte om eleverna kommer att använda AI, utan hur skolan ska förbereda dem för att göra det på ett klokt sätt.
Eleverna har redan checkat in i den nya verkligheten
Det finns ett glapp mellan skolans policy och elevernas vardag. Undersökningar visar att en betydande andel av landets unga redan använder AI i sitt skolarbete, ofta utan skolans vetskap eller vägledning. Samtidigt känner en majoritet av lärarkåren en osäkerhet inför utvecklingen. Denna diskrepans riskerar att skapa en klyfta. När skolan svarar med förbud flyttar användandet ut i skuggorna. Där, utanför pedagogernas insyn, blir AI mycket riktigt det fuskverktyg många befarar. Men om vi istället vågar tända lampan och bjuda in tekniken i klassrummet förändras spelplanen. Då har vi möjlighet att gå från en katt-och-råtta-lek till en konstruktiv dialog om etik, källkritik och hantverk.
“ I en värld där svaren är lättillgängliga blir förmågan att ställa rätt frågor och kritiskt värdera informationen den verkliga kompetensen. Det är här lärarens roll blir viktigare än någonsin, inte som övervakare utan som guide i ett komplext landskap.”
Om svaret är färdigt kanske frågan behöver ställas om
Fuskdebatten sätter fingret på en öm punkt som egentligen handlar om något djupare än teknik. Det handlar om vad vi värdesätter i skolan. Om en maskin kan producera en godkänd inlämningsuppgift utan mänsklig inblandning, kanske det är en signal om att vi behöver fundera på hur vi examinerar kunskap. Det är en möjlighet att omdefiniera uppdraget. Istället för att fokusera enbart på slutprodukten – texten, svaret, koden – kan vi börja intressera oss mer för processen. Hur kom eleven fram till detta? Vilka vägval gjordes? I en värld där svaren är lättillgängliga blir förmågan att ställa rätt frågor och kritiskt värdera informationen den verkliga kompetensen. Det är här lärarens roll blir viktigare än någonsin, inte som övervakare utan som guide i ett komplext landskap.
Det finns en väg mellan förbud och vilda västern
Ofta målas situationen upp som ett val mellan två ytterligheter: antingen totalt förbud eller en oreglerad användning av öppna verktyg som ChatGPT. Men det finns en tredje väg. Lösningen ligger sannolikt i att skapa en miljö där tekniken är pedagogiskt inramad. Det handlar om att använda plattformar som är designade för lärande, där läraren har insyn i processen och där AI fungerar som en sparrings-partner snarare än en spökskrivare. I en sådan miljö blir transparens nyckeln. Om vi kan se hur tankarna växer fram, minskar behovet av kontroll och utrymmet för lärande ökar. Det ger en trygghet för läraren att våga släppa sargen och låta eleverna utforska tekniken under ordnade former.
Att ge eleverna kartan till morgondagens landskap
Skolans uppdrag enligt styrdokumenten är tydligt. Vi ska förbereda eleverna för framtiden och ge dem digital kompetens. Att ignorera AI vore att göra dem en björntjänst. Morgondagens arbetsliv kommer att kräva "AI-literacy" – förmågan att samarbeta med, förstå och kritiskt granska intelligenta system. Genom att flytta fokus från fusk till förståelse kan vi avdramatisera tekniken. Vi kan lära eleverna att se AI som ett verktyg bland andra, kraftfullt men inte ofelbart. Det handlar om att bygga en motståndskraft och en kompetens som de bär med sig långt efter att de lämnat skolbänken. Det är kanske där, i skärningspunkten mellan mänskligt omdöme och maskinell kapacitet, som framtidens bildning tar form.
Oktober 15, 2025
Author, Teachback

När rädslan för AI tar över och vad skolan riskerar att missa
Det går en våg av oro genom lärarrummen i Sverige. Det är en oro som är både begriplig och befogad. När en elev på några sekunder kan generera en uppsats som är språkligt felfri och faktaspäckad, ställs invanda metoder på ända. Rädslan för att AI ska bli en genväg bort från lärande, snarare än en väg till kunskap, är påtaglig. Diskussionen har därför, kanske inte helt oväntat, kommit att handla mycket om kontroll. Vi pratar om nedlåsta webbläsare, övervakning och förbud. Men risken är att vi i denna defensiva hållning missar en viktigare poäng. Medan vi debatterar hur vi ska stänga ute tekniken, har omvärlden redan klivit in i en ny era. Frågan är inte om eleverna kommer att använda AI, utan hur skolan ska förbereda dem för att göra det på ett klokt sätt.
Eleverna har redan checkat in i den nya verkligheten
Det finns ett glapp mellan skolans policy och elevernas vardag. Undersökningar visar att en betydande andel av landets unga redan använder AI i sitt skolarbete, ofta utan skolans vetskap eller vägledning. Samtidigt känner en majoritet av lärarkåren en osäkerhet inför utvecklingen. Denna diskrepans riskerar att skapa en klyfta. När skolan svarar med förbud flyttar användandet ut i skuggorna. Där, utanför pedagogernas insyn, blir AI mycket riktigt det fuskverktyg många befarar. Men om vi istället vågar tända lampan och bjuda in tekniken i klassrummet förändras spelplanen. Då har vi möjlighet att gå från en katt-och-råtta-lek till en konstruktiv dialog om etik, källkritik och hantverk.
“ I en värld där svaren är lättillgängliga blir förmågan att ställa rätt frågor och kritiskt värdera informationen den verkliga kompetensen. Det är här lärarens roll blir viktigare än någonsin, inte som övervakare utan som guide i ett komplext landskap.”
Om svaret är färdigt kanske frågan behöver ställas om
Fuskdebatten sätter fingret på en öm punkt som egentligen handlar om något djupare än teknik. Det handlar om vad vi värdesätter i skolan. Om en maskin kan producera en godkänd inlämningsuppgift utan mänsklig inblandning, kanske det är en signal om att vi behöver fundera på hur vi examinerar kunskap. Det är en möjlighet att omdefiniera uppdraget. Istället för att fokusera enbart på slutprodukten – texten, svaret, koden – kan vi börja intressera oss mer för processen. Hur kom eleven fram till detta? Vilka vägval gjordes? I en värld där svaren är lättillgängliga blir förmågan att ställa rätt frågor och kritiskt värdera informationen den verkliga kompetensen. Det är här lärarens roll blir viktigare än någonsin, inte som övervakare utan som guide i ett komplext landskap.
Det finns en väg mellan förbud och vilda västern
Ofta målas situationen upp som ett val mellan två ytterligheter: antingen totalt förbud eller en oreglerad användning av öppna verktyg som ChatGPT. Men det finns en tredje väg. Lösningen ligger sannolikt i att skapa en miljö där tekniken är pedagogiskt inramad. Det handlar om att använda plattformar som är designade för lärande, där läraren har insyn i processen och där AI fungerar som en sparrings-partner snarare än en spökskrivare. I en sådan miljö blir transparens nyckeln. Om vi kan se hur tankarna växer fram, minskar behovet av kontroll och utrymmet för lärande ökar. Det ger en trygghet för läraren att våga släppa sargen och låta eleverna utforska tekniken under ordnade former.
Att ge eleverna kartan till morgondagens landskap
Skolans uppdrag enligt styrdokumenten är tydligt. Vi ska förbereda eleverna för framtiden och ge dem digital kompetens. Att ignorera AI vore att göra dem en björntjänst. Morgondagens arbetsliv kommer att kräva "AI-literacy" – förmågan att samarbeta med, förstå och kritiskt granska intelligenta system. Genom att flytta fokus från fusk till förståelse kan vi avdramatisera tekniken. Vi kan lära eleverna att se AI som ett verktyg bland andra, kraftfullt men inte ofelbart. Det handlar om att bygga en motståndskraft och en kompetens som de bär med sig långt efter att de lämnat skolbänken. Det är kanske där, i skärningspunkten mellan mänskligt omdöme och maskinell kapacitet, som framtidens bildning tar form.
Kontakta oss